آموزگار چند پایه
آموزگار چند پایه
آموزش ابتدایی
نوشته شده در تاريخ جمعه 29 دی 1390برچسب:, توسط نصیری |

 

 

 

 

                                     سوالات اصول و فنون مصاحبه

 

 

 

 

 

 

 

 

1. نخستین مصاحبه خبری در جهان در کدام روزنامه چاپ شد ؟ نیویورک هرالد روزنامه آمریکائی

 

 

2. نخستین مصاحبه خبری در کدام روزنامه ایرانی در خارج از کشور منتشر شد ؟ روزنامه قانون در لندن

 

3. نخستین مصاحبه خبری در کدام روزنامه داخلی کشور چاپ شد ؟ وقایع التفاقیه

4. مصاحبه را تعریف کنید ؟

مصاحبه نوعی ارتباط فکری عقیدتی و اطلاعاتی است که بین مصاحبه شونده و مخاطبان از طریق یک واسطه که همان خبرنگار ( مصاحبه کننده ) است برقرار می شود.

مصاحبه گزارش و حاصلی از فراگرد ارتباط میان دوسویه ارتباط به منظور دست یابی به واقعیتی که دارای یک یا چند ارزش خبری باشد.

5. مصاحبه های خبری از نظر ظرفیت حلقه های ارتباطی را نام برده و توضیح دهید ؟

مصاحبه فردی یک به یک : مصاحبه کننده یک نفر و مصاحبه شونده نیز یک نفر است.

مصاحبه فردی یک به چند : مصاحبه کننده یک نفر و مصاحبه شوندگان بیش از یک نفر هستند. مانند میزگردهای رادیوئی یا تلویزیونی یا مطبوعاتی

مصاحبه گروهی چند به یک : مصاحبه کنندگان بیش از یک نفر و مصاحبه شونده یک نفر است مانند اکثر مصاحبه های مطبوعاتی و رادیوئی و تلویزیونی مسئولان.

مصاحبه گروهی چند به چند : مصاحبه کنندگان بیش از یک نفر و مصاحبه شوندگان بیش از چند نفر.

6. تفاوت مصاحبه بسته و باز را بنویسید ؟

مصاحبه بسته : یعنی مصاحبه ای که طی آن مصاحبه گر و مصاحبه شونده در محدوده ای بسته و از قبل توافق شده درباره موضوعی مشخص صحبت می کند. 

مصاحبه باز : دست مصاحبه شونده باز است تا در مورد مسائل مختلف و دلخواه خود سوال بپرسد.

7. نحوه مقابله با خودداری مصاحبه شونده از پاسخگوئی را بنویسید ؟

 ایجاد رابطه ای عاطفی و دوستانه

 تسلط مصاحبه گر به موضوع مصاحبه

تحریک ( خفیف یا شدید ) مصاحبه شونده به شیوه های گوناگون

مقابله با مصاحبه شونده از طریق وسیله ارتباط جمعی

8. نقش روابط عمومی ها در انجام مصاحبه را بنویسید ؟

مسئله روابط عمومی در ایران معضلی است که هنوز کار جدی بر روی آن نشده است. روابط عمومی ها نظیر رسانه ها مهمترین وظیفه آنها اطلاع رسانی است. متاسفانه رئیس سازمان بدلیل بی اعتقادی به کارآئی روابط عمومی خود و بدلیل ترس از تماس مستقیم و حفظ رویه محافظه کاری از روابط عمومی خود بعنوان یک تبلیغاتچی و یا سپر بلا در مقابل وسائل ارتباط جمعی مدد می جوید. در چنین شرایطی روابط عمومی به کارگردان تمام عیار یک مصاحبه خبری تبدیل میشود و در واقع رغیب خبرنگار است. روابط عمومی باید عصائی در دست رئیس سازمان باشد تا از طریق آن با مردم ارتباط برقرار کند و نیز عصائی در دست خبرنگار تا بتواند رسالت خود یعنی آگاه کردن مردم را انجام دهد.

9. مصاحبه مطبوعاتی یا کنفرانس مطبوعاتی چیست و محدودیت های آن کدامند ؟

مصاحبه گروهی چند نفر به یک نفر است. چند خبرنگار از یک نفر اطلاعاتی کسب می کنند.

زیرا هر مصاحبه گر نقش محدودی در مصاحبه ایفا می کند و عملکرد او تا حدودی تابع عملکرد دیگر مصاحبه کنندگان است. معمولاً مصاحبه شوندگان برای وسائل ارتباط جمعی دیداری اهمیت بیشتری قائل هستند. ( معمولاً دیداری ها از صوتی ها مهمتر و رادیو از مطبوعات مهمتر )

محدودیت دیگر روحیه و شخصیت مصاحبه شونده است. ( معمولاً دیده شده است خبرنگاران جوان تر و خوش قیافه تر و یا خارجی شانس بیشتری برای سوال پرسیدن دارند. ) محدودیت پخش 24 ساعته را نمی توان با صفحات نامحدود مقایسه کرد.

محدودیت دیگر آن است که در یک مصاحبه مطبوعاتی درباره یک موضوع خاص چندین سوال مطرح می شود و ناگهان خبرنگاری سوالی درباره موضوعی دیگر مطرح می کند و مسیر مصاحبه را به موضوعی جدید می کشاند. محدودیت دیگر در مصاحبه های مطبوعاتی حضور خبرنگار خارجی است.

آخرین محدودیت این است که شما بعنوان یک خبرنگار در مصاحبه مطبوعاتی باید نقش یک قاضی را ایفا کنید.

 

10. سبک تنظیم مصاحبه چیست ؟

به مصاحبه کنندگان معمولاً توصیه می شود در تدوین مصاحبه های طولانی از سبک هرم وارونه استفاده نمایند.

از سبک تاریخی همراه با لید برای تنظیم مصاحبه های ویژه ( مثلاً یک قاتل زنجیره ای ) و یا مصاحبه با یک چهره برجسته فرهنگی و غیره استفاده می توان کرد

11. تفاوت مصاحبه ساختار یافته و ساختار نیافته را بنویسید ؟

مصاحبه ساختار یافته : مصاحبه ای است که در آن پاسخ ها نیز از قبل بصورت چند گزینه مشخص شده اند. مصاحبه گر وظیفه اصلی اش در اینجا فقط ثبت پاسخ ها است. در واقع پژوهشگر بر اساس یک طرح کلی که از قبل مشخص شده کار میکند.

مصاحبه ساختار نیافته : در اینجا مصاحبه کننده در طرح سوال آزاد است و مصاحبه شونده هم عملاً اجازه دارد که هر نوع پاسخی را از یک نوچ تا یک سخنرانی طولانی ایراد کند.

12. تدارک اولیه در مصاحبه یعنی چه ؟

یعنی تسلط به مضمون مصاحبه برای اینکه بفهمید آیا به موضوع تسلط دارید کافی است در ذهن خود بررسی کنید اگر مصاحبه شونده از پرسید این سوال برای چیست پاسخی قانع کننده بدهید.

انجام تمرینات مستمر در زمینه مصاحبه میتواند شما را در این حیطه مسلط نماید. در ضمن همواره توانائی ها و ناتوانی های خود را بشناسید. برخی از خصوصیات انسان مثل سن ، قیافه، رنگ پوست، لهجه اجتناب ناپذیر است

13. مراحل مصاحبه را نام ببرید ؟

تدارک اولیه – انتخاب صحنه – تهیه وسائل مورد نیاز – اجرای مصاحبه

14. در خصوص اجرای مصاحبه توضیح دهید ؟

الف ) مشابهت فرهنگی                    ب ) باید در ابتدای مصاحبه هدف خود را بگوئید.     ج) ایجاد اعتماد و کاهش فاصله اجتماعی.

د) نظم منطقی سوالات را رعایت کنید. بویژه اگر مصاحبه ساختار نیافته است.

هـ ) رعایت اصل بی طرفی دوستانه، اما مثل یک مجسمه فریز شده سیمانی نباشید به طرف پاسخ خامی پیشنهاد نکنید. عکس العمل هایتان را نسبت به پاسخ ها بروز ندهید.           و ) برای هدف های مصاحبه شونده مثال نزنید.

ز ) هرگز از ضبط صوت سریعاً استفاده نکنید. وقتی دقایقی از مصاحبه گذشت از او اجازه بگیرید.

س ) بلد باشید پرسش های کامل کننده بپرسید یعنی وقتی پاسخ ناکافی است بگوید ممکن است توضیح بیشتری بدهید. مقصود شما چیست. چرا گفتید که این طوری احساس می کنید.       ش ) اجتناب از جدل.

ط ) سوال منفی نپرسید. مثلاً نگوید شما فحش نمی دهید یا شما بچه هایتان را کمک نمی زنید. در عوض بپرسید اگر بچه هایتان بد رفتاری کند ممکن است که شما مجبور شوید کتک بزنید. ظ ) جلوگیری از مداخله دیگران

ر ) روش راه اندازی مجدد مصاحبه شوندگان متخصص روابط عمومی نیستید باید ایده های خود را جمع کند و کلمات مناسب پیدا کند باید به این آدمها کمک کرد. می بینید که طرف دل دل میزند پت پت می کند در این روش راه اندازی مجدد استفاده می کنیم یعنی از این جملات استفاده می کنیم.

15. روش راه اندازی مجدد را در مصاحبه شرح دهید ؟

روش راه اندازی مجدد مصاحبه شوندگان متخصص روابط عمومی نیستید باید ایده های خود را جمع کند و کلمات مناسب پیدا کند باید به این آدمها کمک کرد. می بینید که طرف دل دل میزند پت پت می کند در این روش راه اندازی مجدد استفاده می کنیم یعنی از این جملات استفاده  می کنیم.

اگر درست فهمیده باشیم منظورتان این است که .....

ما هنوز درباره .... صحبت نکردیم.

ما هنوز درباره تغییر خروجی صحبت نکردیم البته گاهی لازم است هیچی نگوئیم و بگذارید خودش آخر تصمیم بگیرد. بگوید یا نگوید اما باید یک ژست جرأت آمیز به او جرأت گفتن بدهید.

 


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:





cache01last1431911083